Et "nøkkelferdig" skoleanlegg

En av de store fordelene med å starte folkehøgskole akkurat her på Østre Bolæren, er at vi praktisk talt kan flytte rett inn.

Færder Folkehøgskole vil ligge på øya Østre Bolæren, bare en kort båttur fra Tønsberg. Her vil folkehøgskolen ta i bruk bygninger som tidligere huset soldater på Bolærne fort. Dette er et komplett skoleanlegg med matsal, storkjøkken, idrettsbygg, internatrom for elever, lærerboliger og undervisningsrom. Vi gleder oss til å kunne ta anlegget i bruk!

IMG 3127

Fra matsalen er det flott utsikt utover skjærgården og inn mot Tønsberg.Dette vil være et pulserende hjerte i folkehøgskolen, der alle elever og ansatte treffes flere ganger i løpet av dagen.

IMG 2977

Østre Bolæren har en flott idrettshall som stod ferdig så sent som i 1997. Her er det bare å finne frem utstyr og begynne treningen!

Elevhus

Mellom Idrettshallen og elevinternatet er det koselig peisestue med tilhørende storkjøkken. Her vil det være hyggelige elevkvelder og samlinger.

Elevhus2

Det er to elevinternater. Det ene ligger i 1990-bygget og det andre er i befalsforlegningen. Vi er gleder oss til at det skal flytte elever som vil ta dette i bruk.

191667042 klasseromn

Bygningene på Østre Bolæren inneholder flere gode undervisningsrom av varierende størrelse.

Hovedkjokken

Matsalen har et profesjonelt storkjøkken. Her vil man kunne servere god mat, men dette vil også være en arena for læring.

IMG 3198

Campus omkranser en fotball- og volleyballbane, så her ligger alt til rette for aktivitet både innendørs og utendørs!

DJI 0467 trimmet

1990-bygget, peisestua, idrettshallen og matsalen vil utgjøre hovedcampus på Færder Folkehøgskole.

IMG 4858 justert

Befalsforlegningen inneholder internatrom, befalsmesse (som vi vil ta i bruk som undervisningsrom og oppholdsrom) og lærerboliger.

Laererboliger2 boleren

I den tidligere offisermessa vil det være både undervisningsrom og oppholdsrom.

IMG 3149

Elevene har folkehøgskolen som sitt hjem under folkehøgskoleåret, og vi vil ha lærere som vil bo der sammen med elevene. Her er noen av lærerboligene.

IMG 2994

Garasjene ved havna vil bli benyttet til undervisning, verksted og lager i forbindelse med sjøsport og friluftsliv.

DJI 0277 justert

Mot nord er det en nydelig sandstrand og gapahuker.

Image001

Signalstasjonen har 360 graders panoramautsikt og vil være et av våre mange spennende undervisningsrom.

IMG 3156

I Båtnaustet vil vi kunne ha spennende undervisning i maritime omgivelser.